Een gastblog door Mirjam Spitholt.

Van huis uit ben ik econoom maar tegenwoordig bestaat mijn dagtaak grotendeels uit het geven van het vak gelukskunde op Saxion en het geven van workshops en lezingen in het bedrijfsleven, bij ziekenhuizen, gemeenten, etc. Het is big business. Veel organisaties zijn bezig met deze materie en zien het belang er van in.

Geluk werk(t).

Hoewel de term succes het beter doet in het zakenleven. De gemiddelde manager en snelle zakenman heeft immers geen tijd om gelukkig te zijn. Als ik sessies geef met vrije inschrijving zie je dat de zaal voor meer dan 90% gevuld is met vrouwen als je het gelukskunde noemt. Dit heeft te maken met het feit dat ik de boodschap kom brengen dat je niet je ego bent (ik ben wat ik doe, ik ben wat ik denk, ik ben wat een ander van mij denkt, ik ben wat ik heb, ik ben afgescheiden van alles wat ik nodig heb) maar dat je in essentie liefde en geluk bent en dat dat ego een illusie is.

Evolutionair technisch gezien hebben mannen zich al langer geïdentificeerd met de beroepsrol die ze hier spelen en om dat idee los te laten dat je niet bent welke rol je hier speelt of wat je bezit, blijkt lastig te zijn.

Succes is wel een term die bij meer mensen tot de verbeelding spreekt. Maar wat is dat eigenlijk succes? De slogan van Nike zegt: JUST DO IT. Maar dan moet je eerst wel weten wat die “it” is.

Ik ben in Amerika opgeleid door Prof. Dr. Robert Holden op het vlak van coaching happiness. Een paar jaar daarna ben ik bij hem op cursus in Londen geweest samen met allemaal CEO’s van mooie bedrijven en daar was het thema Success Intelligence. We kregen de tijd om na te denken over wat succes is voor ons. Vanuit het oogpunt van naar winststrevende bedrijven, kreeg je al snel antwoorden als een omzetstijging in onze branche met 4% is echt zeer succesvol. Maar vanuit een bedrijf dat in betekenis denkt, weten we al lang dat dit een lege huls is.

Omzet of winst is een gevolg van iets nooit een doel op zich. En mocht je die winst of omzetstijging gerealiseerd hebben dan smaakt dit alleen maar naar meer. En wat denkt je dat als je later je tachtigste verjaardag viert dat de mensen je gaan bedanken voor de winstcijfers van 30 jaar geleden? Wij worden echt gelukkig als we van waarde zijn voor anderen.

Robert Holden is ook de coach van de CEO’s van Dove. Door de vragen die Robert aan ze stelde werden ze echt aan het denken gezet.Welk maatschappelijk probleem zouden zij willen oplossen? Ze kwamen uit op het mensen eraan herinneren dat echte schoonheid van binnenuit komt. Dat haal je niet uit een stukje zeep. Dat heeft te maken met je herinneren dat je je lichaam niet bent (je bent er hooguit in op visite) en het houden van jezelf met alle imperfecties.

Toen deze betekenis helder was, werd de Dove foundation opgericht en alle reclames van Dove zijn zo indrukwekkend mooi, ze raken aan. Zij hebben een link naar liefde en geluk. Als in jouw definitie van succes het woord geluk of liefde niet voorkomt, moedigt Robert Holden je aan een andere definitie te zoeken. Want daar gaat het in de kern om.

Voor ieder individu en ook voor iedere organisatie zal het in mijn optiek helpend zijn om de definitie van geluk en succes helder te hebben. Dat geeft richting en helpt enorm met keuzes maken.

Be the change you want to see in the world” adviseert Ghandi zo mooi. Begin dus met jezelf is mijn gouden tip. Noteer elke dag 3 dingen waar je of gelukkig van werd, of wat een succesmoment was of waar je dankbaar voor bent. Zo krijg je zelf helder waar voor jou liefde, geluk en succes woont. Daarnaast helpt het je om je gedurende de dag te focussen op het positieve en wat je aandacht geeft groeit. Dit is echt wetenschappelijk bewezen dat het je geluksgevoel en jouw kwaliteit van leven verhoogt.

En toch doen we het lekker niet. Dit komt omdat ons ego zich liever bezig houdt met alles wat nog niet klopt omdat hij denkt zo alert te blijven en dat hij dan meer kans op overleven heeft. Gelukkig zijn dat haat ons ego dan heeft hij niets meer om over te piekeren en om zich zorgen over te maken.

Spreek je ego liefdevol toe en zeg dat je echt weet wat je doet, slechts drie dingetjes noteren, het kan geen kwaad, dan word je niet ineens een blije softie die de hele dag dansend door het leven gaat. Beloof de stem in je hoofd (de stem van het ego) dat je in noodsituaties echt wel naar hem zal luisteren wants slechts 2% van alles wat de stem in je hoofd zegt, is nuttig en bruikbaar. Je zorgen maken is de verkeerde kant op fantaseren. 

Wat wil jij op het witte doek van je leven zien verschijnen? Welke betekenis wil jij hebben? Waar hoop je dat ze jou of het bedrijf waar je voor gewerkt hebt later voor bedanken? Begin klein door jezelf de vraag te stellen: wat wil jij vandaag bijdragen?

Choose, believe and run the film.

Mirjam Spitholt

Meer weten over gelukskunde?

  • Bezoek de website van Mirjam
  • Luister naar Mirjam in gesprek met Qmusic op Soundcloud (Geluk kun je leren)
  • Bekijk dan de volgende video

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *