Twente: de economische kraamkamer van Nederland

Een Amerikaanse schoolbus rijdt voor en we vertrekken met een 25-tal ondernemers vanuit Hengelo op ‘betekenistour‘ door het Twentse land. We gaan op bezoek bij een viertal Twentse organisaties die betekenisdenken – elk op een bij de organisatie passende wijze – hebben omarmd. We zijn nu een paar maanden verder. Tijd voor een terugblik. Een terugblik die ik baseer op verschillende tegeltjeswijsheden.

Maak de koek groter…
We zijn veelal met een klassieke visie op economie en daarmee op concurrentie opgevoed. Opgevoed met de gedachten de concurrentie ‘er uit te vechten’ en met ‘geld’ als welhaast enig focus van organisaties. Eigenlijk voelen we ‘aan ons water’ dat dit niet werkt. Het is de kunst juist de koek groter te maken. Te denken in termen van waarde voor de maatschappij. Dus niet op zoek naar het gat in de markt, maar naar het gat in de maatschappij. Oftewel: welk maatschappelijk vraagstuk lost uw organisatie op?

Bouw je een bedrijf of creëer je een beweging?
Geïnspireerd door het verhaal van Trimotion, waar jonge ondernemende geesten mooie vraagstukken oplossen, kwam voornoemd tegeltje in mij op. Voor je het weet ‘bouw’ je een bedrijf op. Alsof je stenen stapelt… Zeker de generatie die nu instroomt in organisaties heeft naar mijn idee andere verwachtingen van werk. Medewerkers willen – zo kwam naar mijn beeld – bij Trimotion onderdeel zijn van een beweging en niet van een klassieke ‘hark’. Dus: bouwt u een bedrijf, of creëert u een beweging?

Klein is het nieuwe groot
De wijze van werken bij Asito liet zien hoe trots zijn op het vak, bijdraagt aan werkplezier van medewerkers en aan tevreden klanten. Door betekenis te geven aan het vak van schoonmaker en daarmee de medewerker centraal te stellen (het ‘kleinste’ deel van de organisatie), wordt een groot effect bereikt. Op welke wijze stelt u uw medewerker centraal in betekenisvol ondernemen?

Jong van geest
Een terugblik op het bezoek aan woon -en zorgcentrum de Molenkamp, waar wordt gewerkt onder het motto ‘jong van geest’ leert me dat juist het hebben van een dergelijk motto tot ‘schwung’ leidt. Dit niet alleen bij de medewerkers, maar zeker ook bij de bewoners van de Molenkamp. Met welk motto prikkelt u uw klanten en uw medewerkers?

Onderzoek is een milde vorm van trendwatchen
Ook het wordingsverhaal van Neutralis levert mooie inzichten. Het juist fundamenteel anders willen werken in de financiele sector, maakt dat Neutralis onderscheidend is in de markt. Het interessante hier is dat Neutralis de klant eerst op basis van een gestandaardiseerde vragenlijst bevraagd. Hiermee wordt niet alleen de wijze waarop de klant met risico’s omgaat in kaart gebracht, maar tevens een basis gerealiseerd om onderzoek te doen naar marktontwikkelingen. Hoe gebruikt u onderzoek in uw businessmodel?

Tja… zoals Herman Finkers terecht stelt: Niets is zo charmant als een spreuk aan de wand!

Mark de LatMark de Lat

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *